En månad med DJ

(null)

Nu har det gått lite över en månad sedan DJ kom tillbaka till mig. Första veckan var lite svajigt med mycket överskottsenergi. En hel del osäkerhet och dåligt väder. Men vi kämpade oss igenom det. Vecka tre med DJ fick han flytta från isoleringsstallet till stora stallet och släppas ihop med flocken.

Ihopsläppet gick jättebra. Några skrapsår på ett bakben och lite bitmärken men ingenting katastrofalt. Ett par skor har även rykt men det händer också.

I ridningen har vi väll inte kommit så mycket framåt. Foten sviker mig och DJ har kommit på hur han sätter mig i obalans genom att han grejar väldigt mycket med huvudet. Så jag har lagt ner prestigen helt nu och gör en klassisk Frida, skiter i formen och rider på framåt istället. Men han har svårt att balansera upp sig även där så det blir lite vingligt från hans sida och jag som inte är helt 100 hamnar i obalans och får ont i foten. Men det blir bättre.
Målet är att han ska kunna skritta på framåt på lång tygel utan att slänga med huvudet och igår när jag red ut lyckades vi några steg i taget och idag när jag longera slängde han inte med huvudet en enda gång. 

I lördags kom vi ut på en riktigt långtur  med några från stallet och då blev han helt slut. Stackarn har ju ingen riktig långdistans kondition än. Jag var också helt slut 😅 och har fortfarande ont i sittbenen.

Även börjat tömköra lite smått och testat Nova-bettet jag köpte innan olyckan och det trivdes han med väldigt bra. För mig fungerar tömkörningen bra. Han gör samma grejer som i ridningen bara det att på marken kan han inte sätta mig i obalans så jag kan arbeta med honom på ett helt annat sätt än på ryggen så tömkörningen kommer nog hjälpa oss att ta oss framåt i ridningen. 

Jag har verkligen inte bråttom och jag känner att det får ta tid med mig och honom. Nu har han det bra. Han har mycket utevistelse, kompisar i hagen och får träna varierat. Mer kan inte jag göra eller erbjuda. Det bästa är också att han är verkligen världens snällaste häst och gör verkligen inga dumheter trots sin ringa ålder ❤️

Får tänka han är inte ens 5 år än 🐴


Nedernäs DJ | |
Upp