Träningsdagbok 12/2 samt 13/2

12/2 DJ
Börjar komma igång lite smått med DJ igen. Igår alltså 12/2 så tömkörde jag honom. Var jättebra underlag på banan. Började lite försiktigt med halter för att kolla så vi hade kontakt med varandra.

Jobbade sedan vidare på tempoväxlingar i skritt och därefter tog vi traven. Traven är skön att jobba på volt i men jag lät honom även sträcka ut sig längst fyrkanten. Man känner kraften framåt och han hade nog gärna tagit en fattning. Men får bli en annan gång. Tycker han känns lika bra i båda varven och han verkar inte känslig i munnen längre. För några veckor sedan när jag red var det nog tandlossning på gång för då ville han inte att man hade kontakt i tygeln. Men det gick igår.
Ska tömköra även under tisdagen.


13/2 Ghost
Så har vi kommit till ännu en ny rutin. Ghost är tillbaka till viss del i min ägo. Han kommer gå ungefär 50% på ridskolan under våren. Red första passet på honom sedan första januari. När man rider Ghost är man hemma. Han var alldeles lagom idag. Inte för seg och inte för pigg. Tog skritt och travarbetet ute i solen på stora ridbanan och galoppen i ridhuset. Jobbade endast på att få en jämn kontakt. Vilket var ganska lätt. Vill inte ändra för mycket i honom just nu. Fortsätta röra på honom så han håller igång är målet.

13/2 Ladde
Red lektion ikväll och då blev det på Julias Ladde. Vi fortsatte arbetet med att få hästarna lösgjorda och idag gick det mycket snabbare att hitta rätt. Han blev jättefin och det höll sig även i galoppen. Fick till honom riktigt bra så vissa stunder kunde jag bara sitta och åka med. Så härlig känsla!

Ladde
Hälsa och träning | |
Upp