Min 4-åring inte utbildad?

Det är ganska roligt att många relaterar till utbildning av den unga hästen genom att den ska prestera enbart ridmässigt. Senast idag satts jag i en sådan situation.
 
Men vad är en utbildad häst? Är det den som presterar på tävlingsbanan eller den där trygga individen med alla fötter på jorden oavsett vad som sker runt om hästen. 
 
Fördelen med att ha haft DJ sedan han varit föl är att han alltid blivit hanterad av samma människor sedan start. Vi har redan från början lärt honom lyfta på fötterna utan att prostera, han lärde sig tidigt att bli uppbunden och redan som bebis blev han tvättad med svamp och vatten. Visst han slogs och stretade men vi har aldrig flyttat oss för honom och alltid berömt massor när han slutat. 
 
Jag har varit med om tävlingshästar som inte går att kratsa bakhovarna för dom bara slår och slår, hovslagare som inte vill sko 7 åringar som inte är sederade för det är en fara för livet. DJ skoddes första gången förra året utan problem och så har det fortsatt. Min systerdotter som är 8 år kratsade hovarna på honom när han var 2 år precis som vilken häst som helst. 
 
Jag har varit med om vuxna hästar som vägrar gå i närheten av vatten, samt att spola benen är en omöjlighet. Som får panik när man binder fast dem. DJ tvättar jag överallt och knyter fast på olika ställen både inne och ute utan problem. Har dock inte testat spolspilta då jag inte haft tillgång till någon än :(
 
Jag har även flera gånger hanterat vuxna hästar som går över en, drar iväg när man leder dem, inte går att lämna själv i hage eller stall. Sånt gör inte DJ. Han har respekt för människan och han skulle aldrig lämna min sida om vi var ute på promenad. På ridbanan släpper jag alltid honom och han går efter mig som en hund när jag bygger fram hinder eller mockar. Han har från tidig ålder tränat att vara ensam i stall och förra sommaren fick han (dock ofrivilligt) lära sig gå ensam i hage. Men tack vare det är han en väldigt trygg individ som klarar av det.
 
Jag tömkör honom som vilken vuxen häst som helst. Han svarar på röstkommando för halt, skritt, trav och galopp samt sakta av vid övergångar mellan gångarter. Jag har tömkört in honom helt själv. Han har aldrig varit besvärad av tömmarna och inte heller någon annan utrustning (förutom unghästskydden jag köpt). 
 
Nä jag vet inte om han är så outbildad som många verkar sig tro bara för vi inte varit ute på tävlingsbanorna än eller inte rider aktivit i alla gångarter? Eller så har jag bara haft tur med att fått en sån trevlig häst. Men jag tror även skicklighet, tålamod och bra kunskap också byggt upp detta.
 
Jag vill även tro att mitt sett att utbilda kommer löna sig om några år och flera år framåt. Vi sa OS 2024 va?
 
Världens bästa DJ dock en gammal bild från december. 
Nedernäs DJ | |
Upp