Att ha en unghäst

Är två steg fram och ett tillbaka. Han kräver tålamod, rutin och massa beröm. 

Ungefär 2 gånger i veckan vill jag sälja honom, 1 gång i veckan tvivlar  jag på mina kunskaper och undrar om det någonsin kommer bli bra och flera gånger under alla tillfällen  jag håller på med honom tänker jag att han är för stor för mig det kommer aldrig gå att tränsa, jag kommer aldrig komma upp på honom utan pall, jag kommer inte kunna rida upp honom i klasserna han är för mycket häst. Men nästan varje dag får jag ljusglimtar och ser så mycket utvecklingssamtal potential  och vilja i denna häst.

 Och visst går det att ha en så stor häst när man inte är så lång. Nu har jag lärt honom att han faktist får hissa ner huvudet när jag klär på honom träns/grimma och borstar pannluggen. Svårare är att be honom sänka ryggen men han blir väldigt tålig när jag häver upp sadeln som aldrig kommer rätt på första försöket eller att jag får stå på pallen när jag borstar manen. Sitta upp på marken är ingenting jag ens försökt med utan han får stå still vid pallen. Vilket inte heller är så dumt för han har verkligen lärt sig stå stilla vid den både inne och ute. 

På söndag kommer Jossan som är hippolog och ska hjälpa mig. Blir nog mest longering just på söndag och hitta rätt där. Men senare är tanken att hon ska lägga grunden i ridningen. Jag har sett hur vig han är så behöver någon stadig som är van vid unghästar. 

Bebis med bara träns. Han slipper grimman under nu 👌🏼



Nedernäs DJ | |
Upp