Veckans uppdatering

Hej igen!
 
Blev ingen uppdatering förra veckan efter mitt inlägg ifrån bussen. Men man kan inte hinna med allt tyvärr. 
 
Det som hände i torsdags när jag kom hem från skolan var att det var först och främst att solen titta fram och det kändes som att våren kommit för att stanna! Helt fantastikt. Så jag var inte alls sugen på att gå till ridhuset och harva runt så vi testade ridbanan istället. 
 
Mamma började med att gå med honom runt på ridbanan för att kolla omgivningen. Eftersom jag inte är så snabb och stadig i min gång efter olyckan så undviker jag att leda DJ för att jag inte ska bromsa upp honom eller få honom på mig. När det hade kollat runt lite så fick longerades han och då var han hur lugn och fin som helst. Kanske någon back ut-spark men inga stora grejer så jag bestämde mig för att sitta upp. Mamma fick gå brevid i början men jag kände att han inte reagerade på hästarna brevid eller omgivningen. Ridbanan på nya stället ligger väldigt avskilt om man jämför med ridbanan vi hade i Finsta där lastbilarna dundrade förbi vid varje pass eller ridbanan i Vigelsjö där det verkligen blev miljöträning med alla förbipasserande människor, hundar osv.
 
Så tränade under torsdagen enbart på att hitta tillbaka till hur jag måste rida och vad min kropp orkar. Han slog med huvudet en del precis som i somras men var jag bara konsekvent. Böt varv ofta och kände av hur övergångarna i skritt och trav kändes. Fick verkligen en bra känsla och har lite tankar hur jag ska jobba vidare på detta.
 
På fredagen vilade han och på lördagen var mamma ut och promenerade och longerade. På söndagen hade DJ lyckats dra av sig en sko och var halt så blev endast promenad och samma på måndagen. I tisdags var hovslagaren i stallet så han fick på sig nya skor och igår när det var onsdag longerade mamma för att kika så han inte var halt längre och han hade rört sig mycket bättre. Så idag ville jag också se hur han såg ut och jag tyckte han såg bra ut. Dock var han väldigt sprättig så mamma hade fullt sjå med longeringen. 
 
Väl när jag kom upp så kände jag lite på hur vändningarna kändes i skritt och gjorde lite 90 graders-svängar i skritt. Testade lite öppna och därefter tog jag några minuters jogg. Han var lite tjafsig med huvudet men tryckte på lite extra och då jobbade han på väldigt bra. Tyvärr orkar inte min kropp att rida på det här sättet så länge så när jag fick igenom min vilja så var jag nöjd och vi skrittade tillbaka till stallet. Världens bästa häst. 
 
Har inte riktigt någon plan klar för imorgon då mamma och jag inte vet hur våra dagar kommer se ut imorgon men antingen blir det samma upplägg imorgon eller vila. På lördag blir det longering igen och på söndag kommer vår kiropraktor Malin och därefter ska han släppas ihop med sin nya flock och äntligen flytta in i det andra stallet. Vi körde en vecka extra i karantän då ihopsläppet inte kunde ordnas tidigare än denna helg. Men jag hoppas att det kommer gå bra och att de andra hästarna är snälla. Tänk vilket paradis DJ har hamnat i. Fri tillgång på mat, lång utevistelse i stor hage och kompisar att leka med. Kan inte bli så mycket bättre!
 
Jag hoppas jag hinner med en uppdatering i helgen. Men kan tyvärr inte lova något.
 
 
Nedernäs DJ | |
Upp