Renoveringstankar

Årets projekt i stugan var ju att anlägga ett jordgubbsland och röja träd och buskar. Vilket jag och Matthias lyckades med väldigt bra. 

 
Är jättestolt över jordgubbslandet och helgen innan olyckan  var jag där och då hade jordgubbsplantorna sänt ut massa skott. Matthias har varit ut lite sporadiskt sedan jag skadade mig och då hade det blivit mer skott som satt sig och börjat växa.
 
Han var även ut och la halm runt alla plantor samt fiberduk så de får det exemplariskt under vintern 🍓
 
Röjningen började vi ju med redan i mars i år och fortsatte pö om pö hela sommaren. Så vi har en del att elda i vår. Allt skulle ju ha eldast i höst men det har ju inte funkat i och med frakturen. En del kommer vi nog få åka med till tippen också. Så mycket är det och inget är vedmaterial. 
 
Jag älskar verkligen trädgården på landet. SÅ sött. Bilden på jordgubbslandet är tagen precis när jag satt ner alla små bebisplantor i början av sommaren. Blev inte så många jordgubbar i år tyvärr. Tror det var för kallt så plantorna hann inte med. Men till nästa år borde de bli mycket. Bara längtar tills Rasmus och jag kan gå ut och plocka till frukosten eller som snabbt mellis. 
 
 
Mitt projekt nästa år kommer bli allrummet. Just nu är det väldigt rörigt med möblerna där och väggfärgen ska vi inte tala om 🙈 så att så fort våren kommer och det blir tillräckligt varmt ska jag tvätta väggarna och måla vitt och sedan ska lister och fönsterkarmar bli grå. 
Det som är bra är att inomhus går att pyssla med även om det är dåligt väder. I våras åkte vi inte ut om det var storm och hällregn för alla projekt var ju utomhus. Men inomhus kan man ju vara jämt. 
 
Ja ni ser ju själva vad jag menar med väggfärg och mönster på fåtöljerna.  
Klickar ju in mig på hemnet väldigt ofta för att kolla gårdar och då hitttade jag ett hus som har samma färgschema som jag vill ha. Ni ser ju hur snyggt det ser ut. 
 

Har även tänkt lite på möbler. Vi behöver ett vardagsrumsbord och ett avlastningsbord. Vill gärna ha glas eller marmor. Soffan och fåtöljen kommer kläs om. Färgen och mönstret passar inte ens in i vår stuga just för att vi inte bor vid havet utan i skogen vid en sjö 😇 har kollat på IKEAS hemsida och det står mellan ljusblå klädsel eller mörkgrå. Min kusins gamla skrivbord ska upp till gäststugan så ska min pig-tittare (äldre sminkbord) in istället alternatvit att det blir någon form av bokhylla som kommer upp.

Matthias projekt är att få ner en björk som står dumt till samt att vi ska få in vatten till köket. För tillfället har vi vattnet i en kran på utsidan av huset men tanken är att vi iallafall ska leda in vatten så vi får rinnande vatten i köket. Slutmålet är att även sätta in en varmvattenbredare så vi även kan få varmvatten men det blir längre fram i tiden. 

Det är ju de spartanska som gör att det är så charmigt att vara i stugan. Hämta vatten ute och värma upp för att diska och tvätta sig, ingen tv så man umgås med att spela spel eller bara sitta och lösa korsord. Samt att vi aldrig tar med ipads och dylikt när vi är där. Dock har ju jag varit tvungen att ha med mig datorn med tanke på plugget men det är väldig pluggvänlig miljö att plugga ute i vår stuga. 

 

Nu ska jag drömma mig vidare till våren och ett liv utan kryckor <3

 

Unungehöjden | |
Upp