Träningsdagbok 17/1 samt 18/1

DJ: Igår fick DJ ett lätt pass. Jag var i skolan på förmiddagen och har inte kommit in i rutinen att ha någon form av bra lunch med mig ännu så blev en fralla från Pressbyrån på vägen hem vilket resulterade i att när jag väl var hos DJ vid tretiden var jag ganska tom. Men rastade iallafall av honom på linan. Han fattade rätt galopp och var galet med på noterna även fast hon som höll i andra änden av snöret bara ville hem och lägga sig på soffan.

Min sötgöte

Inte helt otippat blev det ingen träning för mig. Igår kände jag mig ganska okej från min förkylning så går åt rätt håll. Så pass bra att för min del blev 3 hästar ridna idag.

Började morgonen med en skritttur på Ghost. Nu när man är van att åka på coola DJ ute så fick man sig ett uppvaknande av att sitta på snart 20år gamla ponnyn. Redan vid första grindhålet vi skulle passera för att komma från gården försökte han börja backa. Men fick genom honom och sedan flöt turen på ganska bra. Red över galoppfältet och där försökte jag samla ihop skritten något sådär och la in en del halter som han svarade väldigt fint på! Vidare genom skogen och sedan över Vattenverket ökades tempot och hela vägen hem taktade han hem. Galet det där att han ska vara så het. Men det är skönt att han har den där gnistan kvar. Försvinner den vet man att något är tok.

DJ satt jag upp på direkt. Annars brukar jag longera men har ju inte gjort det dom 2 senaste gångerna jag ridit ut och igår visade han inga tecken på sprätt i kroppen. Och nån gång ska ju vara den första. Red kanske 20min i skritt och trav. La in en del halter och svängar. I vänstervarvet bet han tag i bettet och var svår att få rätt ställd. Han la sig automatiskt utåtställd. Men egentligen blir ju fokus mer på bakdelen och drivningen var det inget fel på idag utan det kändes som att han var med på noterna. Så det är väl bara en grej just nu.

Tredje och sista passet som även blev det som var mest ansträngde rent fysiskt var ridlektionen på Nalle. Men vilket resultat i hästen det gav. Nu vet jag mera vilka knappar jag ska trycka på och hur jag ska tänka. Jobbade med sidvärts rörelse på förlängda hörnlinjen samt lite arbete på volterna. Men det var verkligen övningen på linjen som gav både mig och Nalle mersmak. Superkul!

Ghost, Hälsa och träning, Ridskolan, Vintern 2016/2017 | |
#1 - - Ellen - tävlingsryttare:

Va fin! :D

Upp