Lucka 6 - Oscar

Dags att öppna lucka nummer 6 som kommer handla om min hund Oscar som tyvärr inte finns längre.
 
Alla som lärt känna mig när jag gick i skolan (mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet) vet om att jag haft en hund som hette Oscar. Oscar var en liten blandras från Spanien som min familj adopterade 2002. Redan första dygnet hemma hos oss blev en resa. Oscar var nedsövd på planet eller rättare sagt nerdrogad. I efterhand har vi kommit på att han inte svarade på sövningsmedel och antagligen hade spanjorena givit mer och mer för att han skulle sova på planet och inte tänkt på vad hans lilla kropp tålde. 
 
Han var groggy när vi tog över honom på Arlanda men tänkte väl inte mer på det. Åkte hem och kollade på film, Oscar fortsatte att sova. Jag gick och la mig för att sova och jag hör från vardagsrummet att mamma ropar Ludde Ludde och att hon har lätt panik (anledningen till att hon ropade på Ludde var att Oscar egentligen skulle heta Ludde hos oss). Oscar vaknade inte men han andades. Min syster och mamma åkte akut till Uppsalas djursjukhus och på parkeringen slutade Oscar att andas. Carro hade givit Oscar konstgjord andning under resan. Det var även på parkeringen som mamma kom på att min syster kunde prova att säga Oscar istället för Ludde och då reagerade han och det kan varit det som räddade honom. Hos vetrinären la dom Oscar i kuvös och jag antar att de gav honom adrenalin. Blev iallafall en ganska dyr resa men jag tror hemmet vi adopterade Oscar ifrån betalade en liten del. 
 
Så första dygnet i Sverige tillbringade Oscar på Ultuna och nu var han Oscar för hela familjen. Jag minns tyvärr inte så jättemycket om första tiden men jag minns att han och jag gick med i Hundungdom ganska snabbt och gick en termin i deras grundkurs och därefter började vi träna agility tillsammans. Kariärren i agility var dock kort. Två tävlingar och båda gångerna sprang han ifrån banan till löptikar... Men det var kul att träna! Dock tog mitt intresse för hästar över för att hinna med någon vidare kariärr. 
 
Oscar och jag var med några år i hundungdom och tränade varje lördag, vi åkte även på ett hundläger på Barnens ö en sommar. 
 
Oscar tyckte om att vara i stallet och leta råttor men han var sjukligt rädd för hästar detta på grund av att min ungponny Cregan en gång bet tag i honom och lyfte upp honom (stackarn). Så en vidare bra stallhund var han inte då han kröp ur skinnet när hästarna var på plats men när vi var ensama jagades det råttor och åts morötter.
 
Det är speciellt att ha en hund sedan man var barn tills man blev vuxen. Oscar tog vi bort i februari 2016 då hans organ inte orkade mer. Detta skrev jag då på facebook:
 
 
Idag fick vår fina hund Oscar somna in 💕 Oscar kom till oss från Spanien 2002 och redan första dygnet höll vi på att förlora honom. Men med syrrans konstgjorda andning och hjärtmassage till Ultuna fick vi ta del av hans liv i 14år! Han har varit med mig i många faser av livet från jag varit barn till tonåring, flyttat hemifrån, blivit vuxen och fått barn. Oscar Ludde Granqvist Karlsson vi kommer sakna dig så ❤️
 
 
Jag hoppas jag en dag kommer kunna skaffa hund igen och får hoppas att en liten Oscar finns i den. Men andedräkten han hade kan vi hoppa över :)
 
Imorgon är det dags att öppna lucka 7 och då är ämnet Vår lägenhet som förhoppningsvis lättar upp dagens tunga stämning.
 
 
 
Julen 2017 | |
Upp