Lucka 5 - Min tid på Gotland

Hej!
 
Dags att öppna lucka 5 på årets julkalender. Idag tänkte jag berätta om min tid på Gotland. En resa som jag gjorde direkt efter gymnasiet och som jag är väldigt stolt över att jag gjorde. Trots att jag hade pojkvän som jag då var så fast klistrad vid så åkte jag och var borta i 10 månader. Jag hade tanken att allt kommer finnas kvar när jag kommer hem och det som inte är kvar är bara skit.
 
Jag åkte till Gotland 15 augusti 2010. Jag hade varit på besök på gården och provridit och presenterat mig i april samma år. Annonsen jag hittade på hastnet hade jag svarat på under julen 2009 om jag inte minns fel. Blenda som är föreståndare för anläggningen ringde mig nästan direkt och jag blev häpen över att det fanns en gård på Gotland med 80 hästar. Jag kunde inte ens föreställa mig hur stort det var!
 
Anläggningen bestod av tre stall, två stora med 20-30 talet boxplatser och spiltor samt ett litet med 4 boxplatser samt flertalet lösdrifter med olka typer av hästar (ridskolehästar, fjordingston med föl, halvblodsston med föl, ridponnyston med föl, hingstar och unghästar). På anläggningen fanns även ridhus och en stor utebana. Ghost som kom två veckor efter att jag flyttat in bodde i lilla stallet med den andra praktikantens häst samt två hästar som tillhörde hippologerna som jobbade på gården.
 
Jag och en annan tjej som heter Linda var praktikanter på gården. För vissa kan det låta knäppt att vi jobbade gratis i 10 månader (Linda var dock kvar längre än mig). Men ingenting man får är någonsin gratis. Vi fick ha våra hästar uppstallade, red lektioner minst 3 dagar i veckan, bodde och åt mat gratis samt att vi fick arbetsmoral och erfarenhet man inte kan köpa för pengar. Vi fick även en fickpeng varje månad och eftersom man nästintill alltid befann sig på gården och varken jag eller Linda hade bil gjorde man inte av med så mycket pengar heller.
 
Jag och Akilles ute på tur. Akilles var 5 år när jag var på Gotland.
 
Mitt skötebarn Brave som tyvärr inte finns längre <3 Han och DJ är lite lika i hanteringen.
 
När man är skapt med korta ben får man rida C-ponny. Tamara som var 4år när jag var på Gotland. Världens sötaste ponny,
 
Det bästa med Gotland var möjligheten att rida många olika hästar, se helheten hur ett arbete från inseminering/betäckning av ston till fulländad ridskolehäst/tävlingshäst samt även möjligheten att få vara med på tävling, vid fölning och även baksidan av medaljen när äldre hästar behövde tas bort.
 
Jag tycker jag fick en bra grund i ridningen och främst hoppningen där jag lärde mig massor och träningar som jag fortfarande har i ryggsäcken och använder mig av när jag har lektioner för mina elever. Samt att jag blev totalt orädd att rida. Jag tror att många timmar ridning på olika hästar bygger upp en total säkerhet i kroppen och även att hantera mycket unghästar, hingstar och trassliga ston gör en säkrare då man lär sig läsa av hästens kroppspråk.
 
Sedan blev jag ju lite kyckling ingen efter att fått barn men den kycklingen var som bortblåst i somras och är garanterat tillbaka nu. Vet inte hur jag ska samla så många timmar i sadeln för att bli lika säker igen men får väll ta det lugnt helt enkelt och jobba mycket från marken och rida snälla hästar ett tag framöver. 
 
Champis som var åring. Ville gärna krypa upp i armarna när man kom med vatten. Blev en väldigt stor herre.
 
 
Tack för idag. Morgondagens lucka handlar om min hund Oscar <3
 
 
Julen 2017 | |
Upp