Glassbomerang

För 6år sedan bodde och jobbade jag på Gotland och då fick jag möjlighet att gå på en föreläsning med en känd golftränare (kommer dock inte ihåg vad han hette) men han hade skapat en motivation teknik som han kallade glassbomerang.

Glassbomerang begreppet kom fram av en slump genom att han och hans dotter åkte bil och hon frågar "Pappa kan vi köpa glass" och han svarar att dom inte kommer göra det (minns inte anledningen) och då kontrar hon med efter några minuter "Pappa om vi skulle köpt glass. Vilken glass hade jag fått köpt då?"

Då kom han på att man kunde använda detta med sina elever. Men han var så klart tvungen att testa. Så vid en träning stod han och en elev och slog bollar dom slog och slog och eleven blev sämre och sämre vid varje slag och tappade motivation. Eleven frågar hur ska jag slå för att bollen ska komma längre. Och han som föreläste hade berättat allt hur man skulle stå, hur man skulle rikta klubban osv. Så fortsatte eleven slå vidare och det blev bättre men inte perfekt. Till slut ger eleven ännu en gång upp och föreläsaren använder samma teknik som hans dotter och frågar "Om du var Tiger Woods hur skulle du slå då?" Jo men han gör ju så här eleven härmar och slår och träffen blir perfekt.

Jag tror att denna teknik kan funka i viss mån. Men du behöver som tex i ridning vara lite kroppsmedveten och ha koll. Jag har själv motiverat mig vid tävling med att tänka om jag var ... hur hade jag gjort då? Och då fått lite bättre självförtroende och ridit bättre.

Det jag vill komma till är att hela tiden hålla sig motiverad. Jag har försökt springa 1 mil i veckan. Det har väl gått så där. 1 mil är ganska långt särskilt om man kanske bara hinner ut 2 dagar i veckan.

Men idag körde jag glassbomerangen. Om jag springer i 25min hur långt kommer jag då? Jag tänkte typ att då samlar jag ungefär ihop 3km men distansen blev faktist nästan 1,5km längre kändes jävligt smutt om jag får säga det själv. Fick lite mer motivation och självförtroende så nu ska jag absolut nå mitt mål denna vecka 🏃🏼💨

Hälsa och träning | |
#1 - - Sophie:

Smart! Den ska jag använda :)

Svar: Gör det 😄👍🏼
Frida

Upp