Bästa med mitt yrke: Man blir aldrig fullärd

Hösten 2007 anställdes jag som timis på Vigelsjö Ridskola. Då var jag 15år skulle fylla 16 senare på hösten. Jobbade lördagkvällar och jag tror jag jobbade varannan eller var tredje lördag 14:00-19:00. Då hade jag ansvar för fodra lunchkraften, insläpp av hästar, packa höpåsar, eftermiddagsfodra,  kvälls mocka, kvällsfodra  och stänga stallet. Ja på den tiden stängdes stallet tidigt på helgerna.  

Ett par år senare tror det var 2009/2010 gjordes schemat om för oss som jobbade lördagar. Då jobbade man på morgonen 7-10 samt 7-13 och var ledig var tredje lördag. Under denna tid fick jag även hoppa in några gånger då och då som vikarie och ha barnridning och lek och lär-grupper samt stallvärdsridning. Så helt utan erfarenhet av barn eller att ha lektioner hade jag ridlektioner. Improvisera samt försöka återspegla de ridlektioner jag haft som barn gjorde jag så gott jag kunde. Haha idag kan jag skratta åt mina misstag 😂 och hur jag löste situationerna då.

Hösten 2010 drog jag till Gotland och på våren 2011 på Gotland gick jag min ungdomsledarutbildning samt plattformen där jag samlade på mig massa nya kunskaper i bagaget. När jag kom hem från Gotland hade jag tyvärr inget jobb kvar på ridskolan men jobbade då istället på trafikskolan.

Våren 2012 sökte jag Ridledarutbildningen men kom inte in däremot kom en annan från ridskolan in och då fick jag chansen att jobba 3 veckor på ridläger på ridskolan (så under mina semester veckor från trafikskolan jobbade jag på ridskolan). Lägrerna var tuffa men för varje läger man jobbat ju mer visste man hur man skulle lägga upp kvällsaktiviteter etc och hur jag skulle lösa problem som uppstod. På lägren hade jag ännu inga lektioner. 

Sommaren 2013 fick jag möjlighet igen att jobba läger. Dock så kan man säga att jag jobbade skift. För denna sommar tog jag inte semester från trafikskolan för att jag skulle jobba läger utan jag jobbade på trafikskolan 12-18 och läger 19-08 🙈 Nu i efterhand känns de ju helt galet men jag hade inget barn då och hade precis köpt en fölunge + att jag uppskattade allting man fick genom lägren. Goa skratt vid alla knasiga aktiviteter jag ordnade och lite terapisnack när det var osämja i gruppen. Det handlade ändå bara om några veckor. Sova kan man göra i graven.

Vid julen 2013 satt jag på ett styrelsemöte och diskuterade hur vi skulle göra när en av ridskolans anställda skulle gå på mammaledighet. Vem som skulle ta lördagarna framöver. "Men jag har ju ungdomsledarutbildning" säger jag och vips så får jag hoppa in direkt.

Där gick starskottet för början av vad jag gör nu. Så i januari 2014 börjar jag att jobba lördagar igen på Vigelsjö Ridskola 13-17. Jag har då ansvar för insläpp av hästar och 3 lektioner. Lek & Lär, Barnridning och Stallvärdsridning. Under denna vår får jag prova mig fram vad som fungerar/inte fungerar. Hur jag motiverar stallvärdar (och hur man inte motiverar) och tydligen gör jag det ganska bra. För folk uppskattar det! 👍🏼

Är väl ingen hemlighet att jag var gravid under denna vår. Så med en graviditet, 2 jobb som innebär att jobba mån-lör. Kirrar jag denna uppgift nästan helt smärtfritt. 

Under denna sommar får jag även ansvara för det sista minidaglägret. Gick väl sådär. Men alla var nöjda och glada och jag hade ännu mer kött på benen.

Hösten kom och Rasmus föddes. Under Rasmus första höst var vi inte så mycket på ridskolan utan hängde i Penningby där Ghost bodde under tiden jag var gravid och efter förlossningen. 

Men i januari 2015 började jag jobba lördagar på ridskolan igen. Hade då barnridning, lek och lär samt stallvärdsridningen precis som vanligt. Nu hade jag ju gjort det här en termin så körde på samma upplägg fast med några justeringar. 

Sommaren kom och jag fick nu ha 3st minidagläger och hålla i planeringen runt om kring. Även detta hade jag ju gjort förut så var bara att fortsätta med de jag gjort bra och plocka bort de som inte fungerade året innan 😉

Hösten kom och Rasmus fyllde 1år jag hade inga direkta planer att gå tillbaka till trafikskolan direkt vid 1års kalaset så jag fortsatte min mamma ledighet resten av året. Fick såklart ta en del av Matthias pappadagar. Men han hade ingenting emot de så var bara att köra på. Fick då frågan om jag kunde ta lite fler timmar på ridskolan och då på kontoret. Ja visst! Så under hösten jobbade jag ca 10h/vecka på ridskolan samtidigt som jag var hemma med Rasmus. Ingen har väl missat att vi även fick kvarka under hösten så det blev minst sagt en annorlunda höst med nya utmaningar. I denna veva sa jag även upp mig från trafikskolan och sökte in på olika utbildningar till våren.

I december fick jag besked. Inte räckte mina fina betyg att komma in i skolan :/ kändes lite surt.

Sedan kom ju nyåret och jag fick ännu fler timmar på ridskolan. Hade planer på att söka lite jobb i butikerna här runtom stan och kanske något vårdjobb för att dryga ut kassan lite.

Men tror ni inte att en dag ringde telefonen och jag fick en reservplats på universitetet... Tackade ja! Utan att egentligen veta vad jag tackat ja till. Men de kändes dumt att säga nej. 2 dagar tog de innan jag insåg att det inte var rätt tid i livet att gå på universitet. 

Rasmus hade precis blivit inskolad och skulle behöva få långa dagar och jag har ännu inte tagit steget att släppa mina hästar.  Dom kräver sin tid och jag har satsat alldeles för mycket på dem för att bara sluta.

Tillbaka till ridskolan. Isoleringen hävdes och allt var som vanligt igen! Eller? Ah faktist 😊 jag lägger in min själ i arbetet de är varierande och jag kan välja om jag vill sitta på kontoret eller vara i stallet. 

Jag har även ganska mycket fritid. Rasmus går bara på dagis 3 dagar i veckan så vi är hemma onsdagar och fredagar. Innan jobbet när jag lämnat Rasmus på dagis hinner jag göra alla måsten som städa, handla och tvätta. Samt lägga tid på DJ. Så att när jag kommer hem på kvällen vid 19 kan spendera dygnets sista timmar med familjen. 

Jag vet att jag aldrig kommer bli rik med valet av jobb. Men jag kommer vara rik på händelser, att dela mina kunskaper och aldrig riktigt bli fullärd. Det är de som är så häftig man blir aldrig riktigt fullärd med hästar. 










At work | |
Upp