Livet på ridskolan

Gokväll!
Har precis kommit hem från en rolig men kylig ridlektion på ridskolan. Vi red nere på stora ridbanan och det var jätteskönt för där får man verkligen plats men som sagt kylan i mina lår kommer inte försvinna fören imorgon bitti. Sitter med mjukisar och filtar nu vid datorn och väntar på att mitt tevatten ska bli klart.
 
Är min andra vecka som ridskoleelev och förra veckan blev det ju som sagt inte så mycket ridning med denna vecka blir det desto mer. Ska prata med mina barnvakter inför torsdagen bara ;)
 
 
Förra veckan red jag connemaran Nalle som är 5år. Ny på ridskolan och har väll börjat vänja sig, Men han ska såklart få sin tid han behöver att vänja sig in i jobbskjortan. När jag satt upp på Nalle kändes han nääästan som Aragon som jag ridit mycket förut. Vinglig och något åt det segaste hållet. På den lektionen körde vi WE. Han var väldigt positiv till allting. Reagerade inte på hindrerna eller något. Enda var väll att han inte fattade att han skulle hoppa när vi skulle rida över ett hinder. Men det kanske var för lågt? Vi sprang över det iaf ;) I galoppen valde jag att stå i lättsits och övningen i galoppen kanske inte riktigt var den lättaste för Nalle med mig på ryggen. Vi skulle göra enkla byten vänste-höger-vänster mellan slalompinnarna från WE banan och det tyckte båda Nalle och jag var jätte svåårt. Där måste man själv som ryttare vara väldigt med i matchen och det var verkligen inte jag just då. Men mitt mål var att han skulle få framåtbjudning av sig själv samt att han skulle släppa taget om bettet han tog liksom tag i det och drog upp huvudet emellan åt. Men en sammanfattning: han gjorde hela det passet bra och var väldigt possitv ska bara lära sig att bjuda på mer framåt. Jag ska försöka släppa kontrollen. Vill gärna sitta och rida som jag gör på Ghost och den olaten måste jag släppa. Men att använda sig av bowlingklotet gjorde både mig och Nalle väldigt samspelta några steg - tappa allt- samspelt några steg osv.
 
Nalle
 
 
 
Idag red jag connemaran Amber som är född 2003, hur gammal är man då? 12 va? Har stått på ridskolan ett tag och denna tjej gillade jag. Framåt och go. Idag gjorde vi en övning där man red på medellinjen och hade rak häst. När man kom fram till kortsidan valde man höger eller vänstervarv och utgick sedan att göra skänkelvikning in på kvartslinjen och sedan när man var på mitten av ridbanan gjorde man skänkelvikning ut på spåret igen. Till en början ville Amber tvära massor så fick försöka bromsa tänka rak häst och tvära en liten bit i taget. Ganska olikt Ghost som istället blir något för rak. Var riktigt nyttig och vi fick till några riktigt bra skänkelvikningar. Lättast var för vänsterskänkel. Fick väldigt fint svar även på medellinjen när jag samlade ihop henne i magen och sedan försökte få henne att länga lite på steglängden. Så där var hon verkligen med på noterna. Hon var riktigt lätt att sitta på och svikta med i takten. Verkligen en häst för mig. Jag hade lätt att korrigera min kropp så det blev rätt för henne i henns kropp också. Blev en positiv lektion. Tyvärr när vi böt övning och skulle galoppera så ramlade en av, ganska rejält så vi avbröt lektionen. Men jag är ju lite spänd över galoppen på Amber så hoppas jag får testa någon annan gång under lugnare omständigheter för idag i galoppen blev det springit in och så brallade en häst ur och då försökte hon hänga på det så galoppen tar vi en annan gång. Men hoppas jag får rida en av dom större grabbarna nästa vecka!
 
Amber
 
 
Fast ponnysar har blivit en del av min specialitet ;)
 
 
Lite Tamara känsla var det på Amber.
 
 
 
 
Ridskolan | |
Upp