It's hard to look right, At you baby

Godmorgon!
Medan jag inte har ngt speciellt att göra at work så tänkte jag skriva om lite ridpass jag gjort på Gurra G (Ghost) sedan senast jag skrev om ett pass (i torsdags)
 
Jogg med bom
I fredags stod bommar på schemat. Hade samlat ihop ett litet gäng. För de är roligare att hoppa tsm och sedan får hästarna lite pauser mellan övningarna när man väntar på sin tur. Dock kunde vi köra de flesta övningarna i ström :) De var jag Lamis, Erika och Sophie som hoppa med hästarna Lothar, Vargen och Ghost. Jag var ridlärare i början av träningen så Lamis red Ghost då.
 
Fick en framriden och fin häst <3 Mkt bommar och lydnad i början jobbade dom med mest i trav. Sedan hoppade jag upp på Ghost då avbröt Erika för Lothar var rätt trött så Sophie och jag fortsatte :) Lamis fick agera fotograf...
 
Sophie och jag körde lite galopparbete på min favorit linje 23m mellan hindrerna. Varierade galoppsprången fick som lägst 5st och mest 8st på Ghost :D Höjde upp till ca 60-70cm på slutet. 
 
Sedan gjorde vi övningen klockan. Dock hade vi bara 2st bommar istället för 4. Men de räckte för oss. Var svårt och läskigt ändå och hela tiden titta på andra hindret. Men några bra avsprång fick vi i båda varven :D 
 
Hoppade sedan på en liten oxer linje upp på ett räcke. Provade även våran läskiga plastmur från båda sidorna. Sedan la vi ihop allting till en bana. Ghost tyckte de var riktigt roligt att hoppa igen. Var nästan uppe på bakbenen några gånger när vi väntade på vår tur <3 Åh vad jag älskar den ponnyn <3 När jag hade hoppat klart hoppade Lamis 2 språng barbacka på galningen ;)
 
 
 
Hehe vi hoppar muren
 

Dressyr

I Lördags stod dressyr på schemat och jag trodde Ghost skulle vara trött och seg efter hoppningen men han var riktigt pigg och fin <3 Han älskar verkligen att arbeta. Red ungefär kl 13 på dagen så de var rätt så varmt ute så vi passade på att vara inne i ridhuset. Jobbade väldigt mkt trav och skritt eftersom han fått mkt galopp från vår uteritt på torsdagen och sedan hoppningen under fredagen ;)
 
Jag älskar att jag hittat mina magmuskler i ridningen ordentligt nu. Känner mig som en helt annan ryttare och kommer ner i sadeln. Red med min dressyrsadel och man får så snygga långa ben i den så jag nästan ser för stor ut på Ghost. Men shit vad fin han blir så fort han höjer upp ryggen och jobbar under sig. Dock orkar han inte så många steg men den känslan när de väl kommer är jag i himlen och Ghost är 180cm hög :D :D :D
 
Skrittpromenad

Var inte jag som red på söndagen utan Lamis fick äran att skritta ut på Ghost, alltid skönt att ha en hästskötare  sånna dagar :D 
 
Jogg

Igår måndag så var de jogg som gällde för Ghost. Vi red nere på stora ridbanan. Var svalt ute igår kväll och insekterna dök inte upp fören jag skrittade av :O Red med hoppsadeln. Stod rätt mkt i lättsits i galoppen, blev ju inspirerad av fälttävlandsryttarna som red i London igår ;) Jobbade mkt med att korta steget. Han har en förmåga att bara dra upp huvudet och springa iväg när jag rider så när jag jobbar honom med korta steg får jag honom att samla sig mkt bättre och genom samlingen sedan kan jag sedan länga lite och då får mer tryck i steget och inte den där fula släng traven han annars drar på sig. Sedan är de en av de mest lösgörande man kan göra att korta upp traven och sedan fatta galopp ur den samlingen. Prova ni kommer få så mkt mer power i galoppen och hästen kommer bara gå där med nacken böjd och ryggen arbetandes. Mamma brukar göra detta på Ghost när hon tömkör. Samla traven så han nästan trampar på stället och sedan fatta galopp och då är de en FEI ponny hon ser. Dock har jag aldrig sett de men hon beskriver honom som de ;)
 
Vila

Idag ska Ghost vila och sedan imorgon ska vi ut och galoppera i skogen igen ;) Så rullar nästan alltid schemat runt runt ;D
 
 
 
  
 
 
Allmänt | |
Upp